Reklamy sa stali bežnou súčasťou našej spoločnosti. Vidíme ich v televízii, časopisoch, na sociálnych sieťach a aj popri cestách a chodníkoch. Ľudia si začali reklamou zarábať, a tým ovplyvňovať potenciálnych zákazníkov. Človek súčasnosti je reklamou tak presýtený, že ju miestami ani nevníma. Ak sa však pri ceste do práce, zo školy či do obchodu budete trochu viac sústrediť, zistíte, že reklám je okolo nás neskutočné množstvo. Ste skôr reklamný ignorant alebo hltáte všetko zaradom?
Predajcovia a obchodníci chcú, aby sme boli s ich reklamami neustále v kontakte. Práve prostredníctvom nich môžu ovplyvňovať naše rozhodnutia o tom, aký produkt si kúpime a kedy to urobíme. Dnes je však pre obchodníka pomerne zložité zaujať svojou reklamou, keď je obklopená obrovským množstvom iných. To viedlo k viacerým výskumom, kde sa obchodníci zamerali na psychologickú stránku vnímania reklamy a zo zistených poznatkov vyvodili niekoľko záverov.
Na základe svojich zistení dnes využívajú rôzne psychologické triky na to, aby vás zaujali a presvedčili, že práve ich produkt si chcete kúpiť. Poďme si na ne posvietiť.
1. Emócie vs racionálne myslenie
Veľké množstvo reklám je navrhnutých tak, aby v cieľovej skupine ľudí vyvolali emóciu. Tento fakt je založený na výskume, ktorý porovnával účinnosť reklám zameraných na rozum alebo city potenciálneho zákazníka. Reklamy zo skupiny emocionálnych boli úspešné v 31 % prípadov, čím takmer dvojnásobne prekonali tie zo skupiny racionálnych. Ak sa reklama spoliehala na rozum človeka, bola úspešná v 16 %.
Emócia, ktorú reklama vyvolá v človeku, má obrovskú silu pri ovplyvňovaní jeho budúcich rozhodnutí. Na dosiahnutie tohto cieľa sa často využívajú témy, ako napríklad láska, pocit úspechu, empatia, priateľstvo alebo aj samota. Ukázalo sa, že práve využitím týchto tém sa dokáže predajca spotrebiteľovi zapáčiť prostredníctvom reklamy. Preto sa nečudujte, keď sú v reklamách často zobrazované rodiny a kamaráti, aj keď by reálne na ukázanie produktu stačil iba jeden človek. A ako možno sami viete, zvieratá tiež vo väčšine ľudí vyvolávajú pozitívne emócie, takže sú v reklamách veľmi obľúbené.
2. Psychický nátlak a neistota
Zatiaľ čo niektorí obchodníci sa zameriavajú na vyvolávanie pozitívnych emócií, iní využívajú to, ako sa človek rozhoduje, keď je pod nátlakom, v ľahkom strese a v neistote. Práve v týchto situáciách si nedoprajeme dostatok času na overenie a spracovanie informácií. Asi každému sa už stalo, že musel urobiť rozhodnutie v krátkom časovom úseku, následkom čoho sa rozhodol inak, než keby mal priestor na dôkladné rozmýšľanie.
Výborným príkladom na tento psychologický trik obchodníkov sú časovo obmedzené ponuky. Či už ide o dočasne zníženú cenu, alebo časovo obmedzený predaj určitého tovaru, výsledok je podobný. Možno keby ste si dopriali týždeň na rozmyslenie, zistili by ste, že tú vec z reklamy k spokojnému životu naozaj nepotrebujete. Lenže, nie je čas čakať týždeň, lebo akcia platí iba dnes a prvých pár recenzií, ktoré ste našli na internete, bolo pozitívnych, tak prečo nie? Obchodník chce, aby sa vám presne tieto myšlienky dostali do hlavy a či už chcete alebo nie, často sa im to darí dosiahnuť. Skvelým príkladom sú narafičené akcie v obchodoch alebo niektoré ponuky zľavových portálov.
3. Súcit alebo obdiv?
V marketingu je všeobecne známym faktom, že pocity vyvolávané reklamami sa delia do dvoch hlavných kategórií. Prvá je založená na súcite so značkou. V tomto prípade sa človek stotožňuje so spoločnosťou alebo značkou, cíti k nej akúsi blízkosť. Tento stav sa dosahuje práve milými a peknými prvkami v reklamách – deti, mačiatka, šteniatka, radostná atmosféra atď.
Tá druhá kategória emócií je založená na akomsi obdive značky, ktorá je zobrazená v reklame. Dá sa dosiahnuť tým, že predajca v človeku vyvolá pocit úspešnej spoločnosti, ktorá je najlepšia a vždy o krok vpred. Konkurencia nemá šancu. Jednak to v potenciálnom zákazníkovi vzbudí dojem, že asi je dôvod na úspech tejto značky (kvalita výrobkov, všetci to zrazu nosia…), ale za tým sa skrýva niečo ešte dôležitejšie. Človek si totiž začne myslieť, že ak sa spojí práve s touto značkou, tiež ho to posunie niekam vpred. Stane sa úspešným, obľúbeným, moderným, uznávaným atď. Na vyvolanie týchto pocitov sa využíva správna hudba, hlas v reklame, zodpovedajúco vyzerajúci a oblečení herci alebo prostredie.
4. Farby a design
S lepším chápaním ľudskej psychológie a vnímania okolia si vedci uvedomili, že jedným z najsilnejších vnemov, pokiaľ ide o reklamu, je farba. Podľa štúdie Impact of Color on Marketing sa až 90 % posudzovania danej reklamy odohrá v priebehu krátkeho momentu, a to práve na základe farieb, ktoré človek vidí. Preto bol vyvinutý nátlak na zistenie presného princípu, vďaka ktorému robíme tieto rýchle úsudky. Ukázalo sa, že najdôležitejšie je, aby farby v reklame zodpovedali tomu, čo zákazník od produktu alebo spoločnosti očakáva. Úplne základný príklad – reklama na televízor s kvalitným obrazom by asi nebola účinná, ak by v nej človek nevidel pestré spektrum farieb. Hneď si dokáže predstaviť zážitok z pozerania.
5. Aký máš z tej reklamy pocit?
Taktiež je pomerne známe, že jednotlivé farby vplývajú na náladu človeka. To môžu spoločnosti využiť vo svoj prospech, ak chcú zdôrazniť nejakú vlastnosť svojho produktu. Značka, ktorá sa snaží vytvoriť pohodovú a príjemnú atmosféru (napríklad výrobca sviečok), využije zelenú a modrú farbu. Ich efektom na psychiku človeka je totižto upokojenie a pocit stability. Naopak Coca-Cola a McDonald’s majú vo svojich logách a reklamách veľa červenej – farby radosti. Tým sa vám snažia naznačiť, že s ich produktami budete šťastní a neostanete ani o hlade či smäde.
Toto je len niekoľko z tých najpoužívanejších stratégií obchodníkov, ktorými podvedome ovplyvňujú naše rozhodnutia. Niektoré z nich sú veľmi dobre nastavené a naozaj sa im ubráni len málokto. Možno ste si práve spomenuli na konkrétne príklady reklám a našli ste v nich určité znaky spomínané vyššie. Práve tieto umelo cielené reklamy si treba trochu viac všímať. Nenechajte sa zlákať hocičím! Dnešný konzumný svet potrebuje uvedomelých ľudí, ktorí šetria planétu a nenakupujú všetko len tak z rozmaru.
Prajeme Vám veľa šťastia pri rozumnom nakupovaní:-)