MEGA REALISTICKÉ POTRAVINÁRSKE UMENIE TJALFA SPARNAAYA

Zoznámte sa s holandským umelcom, ktorý premieňa potraviny a jedlo, ako sú volské oká a veľké hamburgery, na gigantické olejomaľby, ktoré máte okamžite chuť zjesť. Jeho hamburgery doslova vytekajú z plátna. Volské oká sú skoro tak veľké ako kontinenty. A šišky vyzerajú ako záchranné člny. Fráza, ktorú uznávaný holandský maliar Tjalf Sparnaay vymyslel, aby opísal svoju prácu, je „megarealizmus-hyperrealizmus”. A jeho obľúbeným predmetom je jedlo, konkrétne nezdravé, mastné veci, ktoré mnohí z nás jedia, ale len veľmi málo z nás to prizná.


                                                                   Detail z FoodScape (2014)

Tjalf Sparnaay vždy túžil umelecky vyjadriť svoju obrovskú chuť žiť každý deň naplno, a tak sa inšpiroval jedlom. Tvrdí, že to najlepšie odzrkadľuje prežívanie života v celej jeho kráse a v tomto prípade aj megalomansky. Jeho maľby sú inšpirované zátiším súčasnosti. Tvoria ho hamburgery, sendviče, hranolky, ale aj zdravšie šalátiky. „Rád maľujem veci, ktoré zvyčajne nemaľuje nikto,“ hovorí. „Chcem, aby divák znovu zažil podstatu týchto bežných vecí a lepšie ocenil to, čo považujem za krásu každodenného života.”

„Chcem, aby divák znovu prežil podstatu týchto bežných vecí.”

Od čias starovekého Egypta, kedy bolo na hrobkách vyobrazené jedlo, ktoré malo živiť zosnulých v posmrtnom živote, nachádzali umelci inšpiráciu v tom, čo jeme a pijeme. V priebehu storočí zobrazovanie všetkých jedlých vecí slúžilo ako symbolika, znaky bohatstva a postavenia, a taktiež aj jednoduchého pokušenia.

Práca vo veľkom rozsahu umožňuje Tjalfovi Sparnaayovi preskúmať každý detail objektu a krásne si ho po jednotlivých vrstvách rozdeliť, ako je zrejmé z obrazu Big Burger (2015). Sparnaay, ktorého diela sú v súčasnosti vystavené v múzeu Nairac v Holandsku, sa zameriava na súčasné témy a jeho diela sú vytvorené v modernom štýle. Jeho proces sa však vracia späť k technikám a majstrom minulosti, vzdáva hold najvýznamnejšej holandskej tradícii zo 17. storočia: vracia sa k Vermeerovým bohatým stolom s potravinami alebo Rembrandtovým červeným jablkám.

                                                                Big Burger (2015)

Kde sa vzal, tu sa vzal

Tjalf Sparnaay pracuje na svojom inovatívnom diele od roku 1987 a neustále hľadá nové podnety, ktoré ešte neboli namaľované. Jeho megarealizmus patrí do súčasného medzinárodného hnutia, ktoré je dnes známe ako hyperrealizmus. V súčasnosti je považovaný za jedného z najdôležitejších maliarov na medzinárodnom poli práve v tomto štýle.

Jeho diela sú vystavené v zbierkach po celom svete a pravidelne vystavuje aj mimo Holandska, napríklad v New Yorku. Sparnaay mal svoju prvú samostatnú prehliadku v roku 2015 v Múzeu de Fundatie v Holandsku. Jeho práca bola vystavená aj v prestížnom Rotterdam Kunsthal a v rôznych iných múzeách či galériách. Mnohé z jeho obrazov boli zaradené do medzinárodnej výstavy s názvom 50 rokov hyperrealistickej maľby, ktorá putovala po USA a Európe.

Jeho kultové Smažené vajcia sa na celom svete používajú ako reprodukované obrazy a ako inšpirácia pre ďalšie maľby. Už v prvých dňoch svojej tvorby sa stal popredným svetovým maliarom potravín na svete a teraz je vystavujúcim umelcom v renomovanej galérii Louisa K. Meisela v New Yorku, v meste, kde vznikol fotorealizmus/hyperrealizmus 60. a 70. rokov 20. storočia.

                                                                   Iconic Egg (2018)

Volské oká, hranolky, sendviče, kečupové fľaše, chutné mäsové guľôčky či homáre: Sparnaay tieto zdanlivo triviálne predmety vizualizuje a nafúkne do obrovských formátov, čo je priamy útok na ľudské zmysly. Jeho obrazy zasiahnu sietnicu ako blesky na jasne modrej oblohe. Nielenže dokumentuje realitu, ale zosilňuje ju aj nafúknutím každodenných predmetov/jedál do gigantických rozmerov. To mu dáva príležitosť veľmi podrobne preskúmať každý detail a rozdeliť ho po jednotlivých vrstvách, aby sa dostal k jadru zobrazenej témy.

„Moje maľby,“ poznamenáva Sparnaay, „sú určené na to, aby divákovi umožnili znovu zažiť realitu, aby opäť ľudia objavili podstatu objektu, ktorý sa stal tak bežným. Chcem daný objekt zredukovať na DNA univerzálnej štruktúry v celej jeho kráse.“

Spôsob, akým Sparnaay pristupuje k svojej práci, sa priamo dotýka 17. storočia. Podobá sa Vermeerovi v jeho prehľadnom použití farieb a sústredení oka na detail a kultivovanosť výrazu, zatiaľ čo osvetlenie v jeho obrazoch pripomína hru svetla a tieňa v Rembrandtovom diele. Sparnaay rozpráva o bohatej holandskej tradícii zátiší v 17. storočí, ale robí tak individuálne a moderne. Neustále hľadá nové obrázky, ktoré nikdy neboli namaľované. A nájde ich vo svojom vlastnom prostredí.

„Používaním triviálnych a každodenných predmetov umožňujem, aby táto takmer zabudnutá realita opäť vytekala z môjho štetca.“

Sparnaayov Instagram rád zaútočí na Vaše zmysly, nenechajte si zájsť chuť! 

Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
LEVANDUĽA A JEJ ÚČINKY NA ZDRAVIE

LEVANDUĽA A JEJ ÚČINKY NA ZDRAVIE

Levanduľa

Next
SPRIEVODCA VYHORENÍM: STARAJTE SA O SEBA

SPRIEVODCA VYHORENÍM: STARAJTE SA O SEBA

Syndróm vyhorenia je stav duševného a fyzického vyčerpania, ktorý vyženie radosť

You May Also Like