BRATIA WRIGHTOVCI: PRIEKOPNÍCI LETECKÉHO SVETA A ICH NESMIERNE DEDIČSTVO

Premiestnime sa do minulosti, na začiatok 20.storočia. Vtedy sa lietadlá zdali byť len ilúziou ľudského sna, len túžbou podobať sa vtákom a letieť vysoko nad mraky. Tu sa začína príbeh dvoch amerických bratov, ktorí zmenili dejiny tým, že pretransformovali sen na realitu. Orville Wright a Wilbur Wright, známi ako bratia Wrightovci vďaka svojej genialite priniesli svetu veľkú revolučnú technologickú zmenu, ktorá významne ovplyvnila celé ľudstvo.

Dnes sa bratia Wrightovci považujú za amerických priekopníkov letectva, ktorým sa všeobecne pripisuje vynález, stavba a let prvého úspešného motorového lietadla na svete.

Zdroj: inc.com

DETSTVO TÝCHTO LEGIEND

Orville Wright a Wilbur Wright sa narodili a vyrastali v Daytone v štáte Ohio spolu s ďalšími 5 súrodencami.

Silný záujem o vedu a techniku deti zdedili po svojich rodičoch. Ich otec, Biship Milton Wright, bol duchovným octom a ich matka, Susan Catherine Koerner, bola zástancom vzdelania. Ich rodičia mali hlboké zručnosti v tesárstve a mechanike a tak svojim deťom poskytovali podporu, umožnili im rozvinúť ich zvedavosť a lásku k objavovaniu nových vecí, ktorá neskôr vzbudila záujem o mechaniku a techniku.

OD OPRAVY BICYKLOV, CEZ TLAČIARENSKÉ STROJE, AŽ PO PRVÉ LIETADLO

Už v ranej dospelosti bratia využili národnú cyklistickú mániu podnietenú vynálezom bezpečnostného bicykla, a otvorili dielňu na opravu bicyklov: Wright Cycle Company. Bicykle nielen opravovali, ale ich aj navrhovali a vyrábali. Týmto spôsobom si dokázali zarobiť peniaze natoľko, aby vedeli financovať svoju záľubu v lietaní. Skúsenosti s bicyklami a ich súčasťami – prevodmi, motormi, rovnováhou mali veľký význam pre budúcu tvorbu lietadla.

Ich ďalší podnikateľský úspech spočíval v tlači a predaji novín a tlačových strojov. Tieto predošlé skúsenosti poskytli dôležité základy pre zrod motorového lietadla.

LETECKÁ INŠPIRÁCIA

K tvorbe funkčného motorového lietadla na nich zapôsobili pokusy Sira Georga Cayleyho, Octava Chanuteho, Otta Lillienthala a Samuela Pierponta. Títo vedci v nich prebudili intenzívny záujem o letectvo.

NÁROČNÁ CESTA K DOSIAHNUTIU ÚSPECHU

Bratia Wrightovci si uvedomili, aby mali šancu vytvoriť funkčné lietadlo a dosiahnuť hladký let, mali by sa intenzívne venovať výskumu a experimentovaniu. Ich prístup bol systematický a metodický. Začali študovať vzdušné prúdy, aerodynamiku a iné aspekty letu.

Neostalo to len pri teoretickom štúdiu. Postavili aerodynamický tunel, v ktorom vyskúšali až 200 rôznych tvarov krídla a vytvorili vlastný tutoriál, ktorý im pomáhal porozumieť a riešiť problémy, ktoré by mohli viesť k úspechu. Bratia pracovali na výskumoch vždy spolu a obaja nesú rovnakú zásluhu na vývoji lietadla.

VÝVOJ PRVÝCH LIETADIEL A LETOVÉ TESTY

Po mnohých skúškach a testoch sa bratia Wrightovci sústredili na klúčový problém – riadenie a stabilitu lietadiel. Ich cieľom bolo vytvoriť stroj, ktorý by bol schopný kontrolovane lietať a zostať vo vzduchu. Vyvinuli ovládanie lietadla okolo troch osí a tým zaviedli princípy, ktoré sa používajú dodnes.

Aby mohli efektívne pokračovať vo svojej práci, presťahovali sa do Kitty Hawk v Severnej Karolíne na piesočnú dunu, ktorá bola známa svojou odľahlosťou aj silnými a neutíchajúcimi vetrami. Tu experimentovali so vzletom.

KLZÁK – PREDCHODCA MOTOROVÝCH LIETADIEL

Bratia Wrightovci sa najprv zaoberali výrobou klzákov, pri ktorých uplatňovali zložitý systém nazývaný “wing wraping” (“skrútenie krídiel”). Keď sa krídlo skrútilo, malo väčší vztlak a ten dokázal zdvihnúť krídlo do vzduchu. Ovládanie sa prevádzalo krútením koncov krídel pomocou drôtov, ktoré držal pilot a ich potiahnutím mohol nakloniť krídlo a zatočiť do ľavej alebo pravej strany. Experimentovanie s návrhmi lietadiel ich priviedlo k zostrojeniu motorového lietadla.

PRVÉ LIETADLO: WRIGHT FLYER

Po mnohých postupoch a vylepšeniach sa dostali k svojmu prvému motorizovanému lietajúcemu stroju s krídlami. Nazvali ho Flyer. Na Flyer boli použité vlastnoručne vyrobené vrtule a motor na mieru. Motor bol skonštruovaný v ich obchode s bicyklami tak, aby bol výkonný a mal dostatočne nízku hmotnosť. Zaujímavosťou je, že reťaz, ktorá bola použitá v motore bola pôvodne z bicykla. Stavba lietadla Flyer I stála menej ako tisíc dolárov. Rozpätie krídiel bolo 12 metrov, hmotnosť 340 kg a jeho 77-kilogramový motor mal výkon 12 konských síl (9 kW).

Zdroj: spacecenter.org

Dňa 17. decembra 1903 sa na pláži Kill Devil Hills v Severnej Karolíne vykonali štyri historické lety s Flyerom. Najúspešnejší z nich bol let pilotovaný Orvilom, ktorý preletel vzdialenosť 36,5 metrov za 12 sekúnd. Kedysi to bol veľký pokrok. Dnes je táto vzdialenosť menšia ako dĺžka krídiel Boeingu 747, ktorý je jedným z najväčších komerčných lietadiel na svete.

Aj keď tieto lety boli krátke, predstavovali prelomový okamih v dejinách letectva, keď ľudia prvýkrát dokázali úspešne ovládať lietajúci stroj ťažší ako vzduch. Čoskoro po prvom lete Wrightovci požiadali o patent na lietadlo.

ĎALŠIE POKROKY

Po požiadaní o patent na lietadlo bratia Wrightovci vyvinuli svoj lietajúci stroj Wright Flyer II, ktorý umožňoval dlhšie a aerodynamickejšie lety, a následne prvé skutočne praktické lietadlo s pevnými krídlami Wright Flyer III. Oba skúšali na vlastnom zriadenom letisku na kravskej pastvine dlhej 13 km.

PROBLÉMY S VEREJNÝM UZNANÍM?

V prvých rokoch po svojich úspešných letoch však bratia Wrightovci čelili obmedzenému uznaniu zo strany verejnosti a médií. Edward Roach, historik Národného historického parku Daytonského leteckého dedičstva, tvrdí, že boli vynikajúcimi samoukmi, ktorí dokázali viesť malú spoločnosť, ale nemali obchodné schopnosti ani temperament na to, aby ovládli rozvíjajúci sa letecký priemysel.

To sa však zmenilo, keď americká vláda začala prejavovať záujem o ich technológie pre vojenské účely. Neskôr začali verejne predstavovať svoje lietadlá a založili si vlastnú spoločnosť na výrobu lietadiel, čím sa stali celosvetovo známymi.

NEHODY V ARMÁDE

Lietadlá bratov Wrightovcov zakúpené americkou armádou spôsobili sériu smrteľných havárií. Bola spochybnená ich bezpečnosť a konštrukcia. Počet obetí dosiahnutých za rok 1913 bol 11, z toho polovica na lietadlách Wright modelu C. Armáda kúpila 6 lietadiel modelu C, a všetkých šesť ich havarovalo. Mali tendenciu klesať, ale Orville trval na tom, že pády boli spôsobené chybou pilota.

Zdroj: wright-brothers.org

Vládne vyšetrovanie uviedlo, že Wrightov model C bol “dynamicky nevhodný na lietanie”, a americká armáda ukončila používanie lietadiel s vrtuľami typu “pusher”, vrátane modelov vyrábaných spoločnosťami Wright.

DEDIČSTVO BRATOV WRIGHTOVCOV

Dnes nie je pochýb, že aj napriek viacerým zádrhom si bratia zaslúžia uznanie a popularitu. Bratia Wrightovci nezmenili len spôsob, akým sa ľudia prepravujú, ale celú kultúru a technologický vývoj. Ich prínosy siahajú ďaleko za ich prvý let. Ich výskumy aerodynamiky a riadenia letu poslúžili ako základ pre ďalších konštruktérov a leteckých inovátorov, ktorí rozvíjali lietadlá a zlepšovali ich výkony.

Bratia Wrightovci sa stali inšpiráciou pre mnohých ďalších. Ich odvaha, vytrvalosť a odhodlanie dosiahnuť nemožné posúvalo hranice ľudského úspechu a ich príklad inšpiroval mnohých ľudí veriť vo svoje sny a dosahovať nemožné.

PRÍNOSY BRATOV WRIGHTOVCOV PRE SÚČASNOSŤ

Dnes môžeme pozorovať ich dedičstvo vo svete leteckého priemyslu. Lietadlá sa stali bežnou súčasťou nášho života, či už ide o komerčné cestovanie, leteckú prepravu tovaru alebo lety vojenského charakteru. Ich vplyv je vidieť aj vo vesmírnom výskume, kde sa princípy letu uplatňujú pri navrhovaní raketových systémov.

BRATIA WRIGHTOVCI – NÁRODNÉ DEDIČSTVO AMERIKY

Bratia Wrightovci sa stali po celom svete symbolom inovácie a pokroku. Na ich pamiatku sa postavili rôzne múzeá, pamätníky a vzdelávacie inštitúcie zamerané na letectvo. Lietadlo, ktoré v roku 1903 zvládlo prvý úspešný let, je dnes vystavené v Národnom múzeu letectva a kozmonautiky vo Washingtone.

V súhrne môžeme povedať, že bratia Wrightovci nezostali len dvoma bratmi snívajúcimi o leteckých výšinách, ale stali sa tými, ktorí ich dosiahli. Ich nesmierna vášeň, múdrosť a odhodlanie priniesli nášmu svetu dar letu, ktorý nám umožnil preskúmať nekonečné nebo a otvoriť dvere novým možnostiam a výzvam. Ich dedičstvo žije dodnes v srdciach mnohých ľudí a bude žiť ďalej ako inšpirácia pre ďalšie generácie, aby snívali veľké sny a dosahovali nemožné.

Zdroje: Anderson, John D. Inventing Flight: The Wright Brothers and Their Predecessors. Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press, 2004. ISBN 0-8018-6875-0.

Combs, Harry with Martin Caidin. Kill Devil Hill: Discovering the Secret of the Wright Brothers. Denver, Colorado: Ternstyle Press Ltd, 1979. ISBN 0-940053-01-2.

Jakab, Peter L. (1997). Visions of a Flying Machine: The Wright brothers and the process of invention. Smithsonian History of Aviation and Spaceflight. Washington, DC: Smithsonian. ISBN 1-56098-748-0.

wikipedia.org, web.archive.org

Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
GASLIGHTING: POZOR NA EMOCIONÁLNE ZNEUŽÍVANIE

GASLIGHTING: POZOR NA EMOCIONÁLNE ZNEUŽÍVANIE

V modernom svete a vzťahoch ide žiaľ, o čoraz bežnejší jav

Next
PUD SEBAZÁCHOVY: SKRYTÁ SILA INŠTINKTU PREŽITIA

PUD SEBAZÁCHOVY: SKRYTÁ SILA INŠTINKTU PREŽITIA

Inštinkt prežitia nás drží pri živote aj v náročných životných podmienkach, v

You May Also Like