BALENCIAGA: NÁVRHÁR, KTORÝ OD ZÁKLADOV ZMENIL MÓDNY PRIEMYSEL

História španielskej značky Balenciaga sa začala písať v roku 1919 v prímorskom meste San Sebastiane na severe krajiny, s vtedajším názvom Cristobal Balenciaga House of Haute Couture. Áno, ako už určite správne tušíte, zakladateľom značky bol Cristóbal Balenciaga, rodený Španiel z Baskicka, ktorého genialitu si priblížime v dnešnom článku.

Cristóbal Balenciaga Eizaguirre bol skutočným inovátorom v oblasti módy, ktorému sa podarilo v polovici dvadsiateho storočia priniesť radikálnu zmenu módnej ženskej siluety.

Nebol totiž úplne stotožnený s aktuálnym módnym trendom, ktorý sa zameriaval na zvýraznenie ženského pásu. Naopak, preferoval úplne iný základný tvar odevu, ktorý vychádzal z rovných línií a vyznačoval sa jednoduchosťou a presným strihom.

Týmto revolučným krokom si navždy vyslúžil obdiv sveta módy, ktorý ho velebil najmä za jeho rozsiahle vedomosti o strihu a technike šitia, ako aj za jeho chorobný perfekcionizmus. Bol známy svojimi nekonečnými úpravami priamo na figuríne v snahe dosiahnuť dokonalé čisté línie.

SKROMNÉ ZAČIATKY

Cristóbal sa narodil 21. januára 1895 v malej rybárskej dedinke Guetaria. Väčšinu detstva strávil po boku matky, ktorá pracovala ako krajčírka. Keď sa stal tínedžerom, stretol sa s významnou ženou jeho života Marquesou de Casa Torres, ktorá sa stala jeho prvou klientkou, a zároveň jeho mentorkou. Bola to práve ona, kto ho poslal do Madridu na formálne školenie krajčírstva. Neskôr ako jedna z najvýznamnejších žien mesta hrdo nosila výtvory Cristóbala a robila mu takpovediac živú reklamu.

RASTÚCA POPULARITA CRISTÓBALOVÝCH MODELOV

V rastúcou popularitou začal Cristóbal otvárať vlastné butiky, kde ponúkal miestnej vyššej vrstve vlastnoručne ušité módne kúsky. Jeho modely sa tak začali objavovať na trhu od roku 1919, a to nielen v neďalekom meste San Sebastián, ktoré bolo v tom čase celkom vychytené prímorské letovisko, ale aj v Barcelone a Madride.

Pravú slávu mu však priniesla až obľuba jeho módnych kreácií u samotnej španielskej kráľovskej rodiny. Jeho raketový úspech však mierne spomalila udalosť, ktorá vtedy totálne zmenila chod celej krajiny – Španielska občianska vojna. V roku 1937 bol preto nútený zatvoriť svoje butiky v Španielsku a celú dielňu presunul do Paríža.

Vľavo: Cristóbal Balenciaga odfotografovaný v roku 1927. Vpravo: Jeden z jeho výtvorov, ktorý sa objavil v časopise Vogue v roku 1957. (Zdroj: fq.co.nz)
CRISTÓBAL V PARÍŽI

V rovnakom roku stihol otvoriť v Paríži už aj svoj prvý Balenciaga butik na Avenue George V. v Paríži. V hlavnom meste módy sa tak pripojil k viacerým etablovaným módnym dizajnérom Haute Couture, ako napríklad Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Mainbocher a ďalším.

Čierno-biele večerné šaty módneho domu Balenciaga z roku 1943, ktoré sú vystavené v múzeu v Getaria v Španielsku. (Zdroj: nytimes.com)

Skutočným inovátorom módy sa Balenciaga stal až po II. svetovej vojne, kedy v roku 1951 transformoval zaužívanú siluetu strihov. Cristóbal Balenciaga sa odmietal podrobiť aktuálnym trendom a jeho modely predstavovali odklon od vtedy obľúbeného a populárneho tvaru presýpacích hodín, ktorý propagovali dizajnéri ako Christian Dior.

Do svojich modelov začal pridávať širšie ramená a zbavovať sa pása. Uprednostňoval skôr línie, ktoré boli plynulejšie, čo mu umožnilo výrazne zmeniť spôsob, akým sa začali ženy obliekať.

Zdroj: pinterest.com

Medzi jeho mnohých slávnych klientov patrili Marella Agnelli, Mona von Bismarck, Gloria Guinness, Bunny Mellon, Hope Portocarrero i Pauline de Rothschild.

Zaujímavosťou je, že John F. Kennedy a Jackie sa počas prezidentskej kandidatúry niekoľkokrát pochytili na fakte, že Jackie nosila modely od značky Balenciaga, ktorú podľa Kennedyho považovala americká verejnosť za príliš extravagantnú.

LEGENDÁRNY UČITEĽ MÓDNEHO DIZAJNU

Módny dizajn, ktorý formálne vyučoval Cristóbal, bol vo veľkej časti inšpiráciou pre viacerých dizajnérov zvučných mien, ako Hubert de Givenchy alebo Oscar de la Renta.

Počas svojej histórie sa mu podarilo uviesť na trh niekoľko ikonický produktov, napríklad všetkým dobre známy kabát typu “baloňák” z roku 1953, tuniky z roku 1955 alebo balónové sukne, ktoré prišli o dva roky neskôr.

Veľký míľnik v jeho kariére predstavovala možnosť vytvoriť svadobné šaty pre Fabiolu de Mora y Aragón, ktorá sa v roku 1960 vydávala za kráľa Baudouina I. z Belgicka.

Svadba kráľa Baudoiuina z Belgicka, 15. decembra 1960. (Zdroj: unofficialroyalty.com)

Posledná prehliadka kolekcie Cristóbala Balenciagu sa konala v januári 1968 v Paríži, po ktorej sa odobral na zaslúžený dôchodok. Skonal vo veku nedožitých 78 rokov, 23. marca 1972 v Španielsku. Jeho pohrebu sa zúčastnilo množstvo vplyvných mien z módneho priemyslu.

Od roku 2011 vystavuje múzeum Museo Balenciaga jeho modely v rodnom meste Getaria. Mnoho z 1200 kusov v zbierke dodal jeho žiak Hubert de Givenchy.

Balenciaga bol homosexuál, hoci svoju sexualitu držal počas celého života v tajnosti. Láskou jeho života a dlhoročným partnerom bol francúzsko-poľský klobučník Vladzio Jaworowski d’Attainville. Keď v roku 1948 d’Attainville zomrel, Balenciaga bol natoľko zlomený, že vážne uvažoval o ukončení svojej kariéry.

ÚPADOK ZNAČKY

Po smrti Cristóbala začala značka rýchlo strácať na atraktivite medzi svojimi klientmi. Neprichádzali žiadne väčšie úspechy.

V roku 1987 uviedla značka pod vedením Michela Gomu prvú Ready-to-Wear kolekciu. Naopak od roku 1992 sa značka vrátila späť k Haute Couture pod vedením Josephusa Thimistera, čo však taktiež neprinieslo značke niekdajšiu zašlú slávu.

K prevratu došlo až s nástupom nového kreatívneho smerovania pod taktovkou módneho dizajnéra Nicolasa Ghesquièreho.

TRIUMFÁLNY NÁSTUP NICOLASA GHESQUIÈREHO NA ČELO BALENCIAGA

Hoci značka Balenciaga prežila niekoľko menej úspešných rokov, talent dizajnéra Nicolasa Ghesquireho, ktorý sa stal kreatívnym riaditeľom v 90. rokoch, priniesol spoločnosti opäť obrovský úspech. Na pozícii pôsobil od roku 1997 do konca roka 2012.

Práve v tom čase, v roku 2001, uviedol módny dom Balenciaga na trh svoj ikonický produkt s názvom Balenciaga motorcycle bag. Bola to kabelka, alebo skôr akýsi vak, ktorý bol na rozdiel od konkurenčných kabeliek vyrobený z úžasne hebkej, tenkej, ľahkej, no napriek tomu odolnej kože.

Balenciaga Motorcycle Bag. (Zdroj: thefashionlaw.com)

V rovnakom roku, v ktorom bola uvedená na trh kabelka Motorcycle bag, bola značka Balenciaga predaná francúzskej nadnárodnej spoločnosti Kering. Spoločnosť Kering, predtým známa ako PPR, je často označovaná v médiách ako skupina Gucci.

Kering vlastní viacero luxusných značiek vrátane Yves Saint Laurent, Gucci alebo Alexander McQueen.

OBDOBIE ALEXANDRA WANGA

V roku 2012 nahradil Nicolasa Ghesquière na poste kreatívneho riaditeľa značky dobre známy Alexander Wang. Dlho na ňom však nezotrval, a to najmä pre svoje individuálne dizajnérske ambície. U Balenciaga skončil v roku 2015, kedy sa vydal na sólovú kariéru so stálymi klientkami ako Julianne Moore alebo Lady Gaga.

Alexander Wang. (Zdroj: smagazineofficial.com)
MASTERMIND MENOM DEMNA GVASALIA

Aktuálnym kreatívnym riaditeľom značky Balenciaga je od roku 2015 Gruzínec Demna Gvasalia, ktorý predtým pôsobil ako senior návrhár dámskych kolekcií v módnom dome Louis Vuitton.

Demna neskrýva svoju temnú históriu utečenca ani lásku k pouličnej kultúre. Vo svojej tvorbe využíva množstvo popkultúrnych referencií a rád sa v nej odvoláva aj na pôvodné kolekcie zakladateľa značky.

Vľavo: Model značky Balenciaga z roku 1955. Vpravo: Prehliadkový model od Demna Gvasalia v kolekcii jeseň/zima 2017-2018. (Zdroj: pinterest.com)
TENISKY, KTORÉ OHROMILI SVET

Viacerí módni kritici odsudzujú nové smerovanie značky, ktoré sa od modelov Haute Couture odklonilo k predraženým teniskám. Hovoríme o novom trende Ugly shoes, ktorý svojim modelom Balenciaga Triple S priniesol módny dom v roku 2017.

Napriek tomu, že sú Ugly shoes na scéne už nejaký ten rôčik, stále zostávajú jednými z najviac oceňovaných, zosmiešňovaných, napodobňovaných a vyhľadávaných tenisiek súčasnosti. Sú Ugly shoes hodné skorého uvedenia do teniskovej siene slávy? Rozhodnutie necháme na vás.

Luxusné tenisky Balenciaga Triple S. (Zdroj: fashionbeans.com)
SPEED SOCK, PONOŽKOVÉ TENISKY

Balenciage sa na trhu s luxusnými teniskami v posledných rokoch skutočne podarilo uspieť, čo potvrdzuje aj ich druhý veľmi ľahko rozpoznateľný model tenisiek s názvom Speed Sock, ktorý dokázal pritiahnuť veľkú pozornosť influencerov a milovníkov módy. Model s cenovkou okolo 700 dolárov bol vyhlásený mienkotvorným časopisom Vogue za tenisku roka 2017.
Nové smerovanie značke vynieslo v roku 2018 príjmy vo výške 1,12 miliardy dolárov.

Balenciaga Speed Sock. (Zdroj: qz.com)
Zdroj náhľadovej fotografie: 66.media.tumblr.com
Total
0
Shares
Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Prev
MARIA CURIE-SKLODOWSKÁ – PRVÁ DÁMA VEDY

MARIA CURIE-SKLODOWSKÁ – PRVÁ DÁMA VEDY

Jej meno sa spája s jednými z najdôležitejších vedeckých objavov 20

Next
YVES SAINT LAURENT: KREATÍVNY GÉNIUS, KTORÝ NIKDY NEZAPADAL

YVES SAINT LAURENT: KREATÍVNY GÉNIUS, KTORÝ NIKDY NEZAPADAL

Yves Saint Laurent, módny návrhár, ktorý po celý život bojoval so svojimi

You May Also Like