Louis Vuitton bol francúzsky podnikateľ a dizajnér, ktorý sa navždy zapísal do dejín módy a dizajnu. Jeho životný príbeh bol vskutku neobyčajný, veď posúďte sami.
Louis Vuitton sa narodil 4. augusta 1821 v Anchay, malej dedinke v hornatom a lesnatom regióne Jura na východe Francúzska. Vuittonovi predkovia pochádzali z pracujúcej triedy. Jeho otec Xavier bol farmár a matka Coronne Gaillardová bola mlynárka.
Dalo by sa povedať, že sa malý Louis narodil do skromných pomerov, ktoré ho nijako nepredurčovali na veľkoleposť, ktorú dosiahol za svoj dospelý život. Vráťme sa však ešte na chvíľu k jeho rannému detstvu, aby sme lepšie pochopili kto bol a ako premýšľal.
STRATU MATKY V DETSTVE NIESOL ŤAŽKO
Vuittonova matka zomrela keď mal iba 10 rokov. Netrvalo dlho a jeho otec sa opäť oženil. Louisova nová nevlastná mama bola rovnako tvrdá a nepríjemná ako tá z rozprávky o Popoluške. Tvrdohlavý Louise, znechutený svojou nevlastnou matkou a znudený dedinským životom v Anchayi, utiekol z domu, a to rovno do rušného hlavného mesta Francúzska, do Paríža. Mal iba 13 rokov.
ZAČIATKY V PARÍŽI
Písal sa rok 1835, bola jar. Vuitton odišiel z domu sám smerujúc do Paríža. Cestoval viac ako dva roky, počas cesty si zarábal plnením najrôznejších úloh, za ktoré dostal zvyčajne iba jedlo a nocľah. Kráčal celých 470 kilometrov, áno, presne toľko kilometrov delilo jeho rodnú dedinu Anchay od vysnívaného Paríža.
Do Paríža prišiel v roku 1837, vo veku 16 rokov. V hlavnom meste práve prebiehala priemyselná revolúcia, ktorá priniesla množstvo rozporov do života bežných ľudí. Prehlboval sa rozdiel medzi bohatou šľachtou a obrovskou chudobou, v ktorej žila väčšina obyvateľstva mesta. Navyše sa rozmáhali aj rôzne choroby, ktoré znepríjemňovali život občanom niekoľko nasledujúcich rokov.
Dospievajúci Vuitton bol prijatý ako učeň do dielne úspešného výrobcu cestovných truhlíc, ako sa v tej dobe označovali cestovné kufre, menom Monsieur Marechal. V 19. storočí bolo toto povolanie v Európe vysoko uznávaným remeslom. Louis vyrábal kufre na mieru tak, aby presne vyhovovali zvolenému tovaru, ktorý mali obsiahnuť. Trvalo iba pár rokov, kým si získal medzi parížskou módnou elitou povesť jedného z popredných odborníkov svojho nového remesla.
2. decembra 1851, 16 rokov po príchode Vuittona do Paríža, usporiadal Napoleon Bonaparte štátny prevrat. O rok neskôr prevzal titul francúzskeho cisára pod kráľovským menom Napoleon III. Obnovenie Francúzskej ríše pod velením Napoleona III. sa ukázalo byť zlomovým momentom v živote mladého Vuittona. Manželka Napoleona III., francúzska cisárovná a bývalá španielska grófka Eugenie de Montijo, si ho najala ako svojho dvorného výrobcu cestovnej batožiny. Do tašiek a kufrov balil tie najkrajšie látky a šaty z celej krajiny. A práve táto práca mu neskôr otvorila bránu ku kráľovskej klientele, ktorá jeho služby vyhľadávala až do konca jeho života.
INOVATÍVNY PODNIKATEĽ
Rok 1854 bol pre Vuittona rokom zmien a transformácií. Bol to osudový rok, kedy stretol nádhernú 17-ročnú krásku, rodenú Parížanku menom Clemence-Emilie Parriaux. Do roka a do dňa si ju zobral za svoju zákonitú manželku. Niekoľko mesiacov po svadbe Louis opustil obchod pána Marechala a otvoril si vlastnú dielňu na výrobu cestovných kufrov. Jeho marketingový slogan znel: „Bezpečne zabalíme aj tie najkrehkejšie predmety. Špecializujeme sa na balenie módy.“
V roku 1858, štyri roky po otvorení vlastného obchodu, Louis Vuitton debutoval úplne novým cestovným kufrom. Namiesto kože bol vyrobený zo sivej látky, ktorá bola ľahšia a odolnejšia voči vode i zápachu. Kľúčovou inováciou však napriek všetkému nebola nová látka, z ktorej bol kufor vyrobený, ale jej tvar. Na rozdiel od všetkých predchádzajúcich cestovných kufrov, či už z Louisovej dielne alebo od konkurentov, nebolo uzatvárateľné veko kufru oblé, ale malo rovný obdĺžnikový tvar. To klientovi umožňovalo skladať i niekoľko kufrov na seba a zjednodušiť tak prepravu viacerých kufrov, ktorá bola zrazu omnoho pohodlnejšia. Mnoho módnych kritikov doby označilo Vuittonov kufor za zrod modernej batožiny.
Nové ploché cestovné kufre zažili po uvedení na trh okamžitý komerčný úspech. Pokroky v doprave, najmä prostredníctvom parníkov železničnej dopravy, a taktiež nárast záujmu ľudí o cestovanie ako také, vyvolali rastúci dopyt po cestovných kufroch značky Louis Vuitton.
V roku 1859 expandoval Louise do väčšej dielne, ktorú si založil na predmestí Paríža v severnej oblasti Asnieres. Obchod bol na vzostupe a Vuitton dostával objednávky nielen od francúzskych kráľovských rodín, ale napríklad aj od egyptského panovníka Isma’ila Pashu.
SILA ZNAČKY LOUIS VUITTON
V roku 1870 bolo podnikanie Vuittona prerušené, nakoľko v meste vypukla francúzsko-pruská vojna. Nekonečné obliehanie Paríža sa skončilo krvavou občianskou vojnou, ktorá nadobro zničila Francúzsku ríšu. Keď obliehanie skončilo, 28. januára 1871 sa Vuitton vrátil do Asnieresu, kde našiel svoju dielňu úplne rozkradnutú a zničenú.
Vuitton sa však nedal zastrašiť a opäť prejavil toho istého tvrdohlavého ducha, ktorý ho vo veku 16 rokov doviedol do Paríža. Okamžite sa začal venovať obnove svojho podnikania.
O niekoľko mesiacov neskôr otvoril obchod značky Louis Vuitton na novej adrese 1 Rue Scribe. Spolu s novou adresou prišlo aj nové zameranie značky na luxus. Táto prestížna adresa sa nachádzala v samom srdci Paríža, čo dalo Louisovmu obchodu rozhodne aristokratickejší pocit než predchádzajúce umiestnenie v Asnieres.
V roku 1872 predstavil Vuitton nový dizajn kufra z béžovej látky a červenými pruhmi. Jednoduchý, ale luxusný nový dizajn oslovil parížsku elitu a odštartoval rebrandovanie značky Louis Vuitton na luxusnú značku.
V roku 1886 sa podarilo jeho synovi, Georgesovi Vuittonovi, ktorý sa už v tom čase chytal remesla, inovovať batožinový zámok, ktorý bol vďaka dômyselnému systému zatvárania prakticky nevypáčiteľný. Jednoducho povedané, premenil cestovné kufre na skutočné truhlice s pokladmi.
LUXUSNÁ ZNAČKA LV
Počas nasledujúcich 20 rokov Vuitton pokračoval v prevádzke svojho módneho domu na 1 Rue Scribe, v ktorom sa zameriaval na dizajn inovatívnych vysoko kvalitných a luxusných batožín. Umrel 27. februára 1892 vo veku 70 rokov. Značka spolu s ním však nezomrela, prebral ju jeho syn Georges, ktorý vytvoril v roku 1896 ikonický monogram LV spojený s geometrickými tvarmi, ktorý sa ako najznámejšia potlač značky používa dodnes. Pod jeho vedením sa značka Louis Vuitton rozrástla na svetovo preslávenú značku luxusných módnych výrobkov, ktorou zostáva dodnes.
Vývoj značky bol nezastaviteľný. Pôvodná dielňa v Asnieres sa otvárala s 20 zamestnancami. Do roku 1900 sa módny dom rozrástol na takmer 100 zamestnancov a v roku 1914 dokonca až na 225 pracovníkov.
Značka Louis Vuitton pokračovala v otváraní obchodov po celom svete, od New Yorku po Peking. V dnešnej dobe je cestovanie s kúskami značky Louis Vuitton dokonalým symbolom sofistikovanosti a luxusu. A nezáleží na tom, či idete na ďaleké dobrodružstvo alebo iba ráno do práce.
V súčasnosti je značka Louis Vuitton aj naďalej považovaná za luxusnú značku, ktorej holduje mnoho známych tvárí showbiznisu, ako napríklad Madonna, Angelina Jolie alebo Selena Gomez. Značka má na Instagrame vyše 38 miliónov sledovateľov.
Jednoduchý, elegantný a ľahko rozpoznateľný monogram spoločne s kvalitou materiálov, exkluzivitou jednotlivých kúskov a inováciami boli pre značku Louis Vuitton zdá sa tým správnym receptom na nadčasový a dlhotrvajúci úspech.